"כשהזכרונות מתעוררים"- טיפול בטריגרים בפוסט טראומה/ מאת גבריאלה שיר

0
290
צילום: יח"צ לימור כרסנטי

בבית אחד עם פוסט טראומה, חשוב להכיר דרכים להתעשתות מהירה. אלי שיר מתמודד עם הלם קרב ורעייתו גבריאלה עם PTSD משני, נותנת מענה לתופעה מתוך ניסיונם האישי

בבית שלנו חי אלי, המתמודד עם הלם קרב, פוסט טראומה על רקע צבאי, ואני, רעייתו. עם השנים נדבקתי: פוסט טראומה משנית.
לפוסט טראומה מתלוות תופעות רבות: דיכאון, חרדה, התקפי חרדה, חוסר שינה, הימנעות ועוד. על מנת לחיות אתה בטוב, עשינו דרך ארוכה, בה השתבצו דרכי למידה, שינוי וריפוי מכול התחומים: הפסיכולוגי ולצידו סל רפואות מפואר אלטרנטיבי.
חלק מהטריגרים שלנו זהים, וכך גם התגובה עליהם. במקרים אחרים, כל אחד מושפע מחוויית הפגיעה שלו. התופעה המשותפת לכל הטריגרים היא ניתוק. ברגע אחד אנחנו חוזרים למקום, או לאירוע, בו חשנו חוסר אונים, חוסר שליטה ופחד מוות. בעקבותיו עלולה להופיע תגובה גופנית קשה, כגון דופק מהיר, לחץ בחזה ואובדן הכרה או תגובה רגשית, שתתבטא בהתקף זעם או תוקפנות. התגובות קשות ומגוונות.
משום כך, חיפשנו דרכים ליציאה מהירה מהמצבים הללו. וכאן נשמח לשתף אתכם במספר פתרונות, אשר עובדים עבורנו. אולי יתאימו גם לכם:
1. ריח מהווה טריגר. ביכולתו להוביל אותנו במשעול הזיכרונות הנעימים, אך גם אלו הקשים. לא פעם אני עונדת תליון, אשר נושא בתוכו שמן אתרי, בעל ניחוח שנעים לשנינו. שאיפה ממנו מחזירה אותנו מיד אל הגוף. אל כאן ועכשיו. כאשר אלי בשטח, הוא נוהג להחזיק קרוב אליו עלים ריחניים- זעתר, מרווה וכו', לאותה מטרה.
2. אחת האהבות של אלי היא הגינה שלנו. אמנם יש בה מערכת השקיה, אך כאשר אלי תופס את עצמו בהתחלה של "מצב", הוא יוצא אל צינור ההשקיה. השהיה בין הצמחים, קול המים והניקיון שלהם משיב בו רוח.
3. כשאני מגיבה על טריגר, מיד כל העולם אשם ואני קורבן. אם עולה בידי, בתוך המצב ,לקחת מספר נשימות עמוקות ולא לדבר, אני מצליחה לעבור את משוכת ההתקפה והצעקות. במקרים בהם לא נשאבתי לביטוי המילולי של האטרף שהתחולל בי, החזרה אל עצמי הייתה הרבה יותר פשוטה.
4. Grounding- לאדמה יש יכולת מדהימה לתמוך בנו. חלצו נעליים והלכו עליה יחפים. הפעולה הזו מצוינת למניעה, כיוון שהיא מבצעת הארקה, וכך אין בתוכי עודף אנרגיה, שרק ממתינה להתפרץ. ובמקרה שכבר התפרצתי, היא תשיב אותי בעדינות למרכז שלי.
הכותבת הינה מטפלת בגוף-תודעה-נפש המתמודדת עם PTSD, מרצה ברחבי הארץ עם בעלה אלי שיר ומחברת הספר "על אהבה והלם קרב"
https://ahavavehelem.my.canva.site

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here